تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/02/31 - 09:10
کد خبر: 470860

نگاهی به سخنرانی سال گذشته رئیس مجلس در آستانه دیدار دوباره با رهبر انقلاب؛

وعده‌های برزمین مانده/ خلف وعده قالیباف در محضر رهبر انقلاب

وعده‌های برزمین مانده/ خلف وعده قالیباف در محضر رهبر انقلاب

قالیباف با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه مهمترین دغدغه مجلس یازدهم بوده است مدعی شد برای نیل به این مهم، تلاش زیادی صورت گرفته و نتایجی نیز حاصل شده است. ادعایی که نیاز نبود بعد از گذشت یکسال در این گزارش رد شود بلکه بعد از بیان آن توسط قالیباف، چند دقیقه بیشتر طول نکشید که در همان جلسه توسط رهبر انقلاب اسلامی رد شود.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای آینده که بعنوان روزهای پایانی سال سوم مجلس یازدهم نیز به حساب می آید، نمایندگان مجلس باری دیگر باید منتظر دیدار دوباره ای با رهبر انقلاب باشند. مجلسی که چندین بار از طرف رهبر انقلاب عنوان بزرگی چون مجلس انقلابی را یدک می کشد و به واسطه همین عنوان نیز تکلیف بزرگی بر شانه های خود احساس می‌کند.

می‌توان گفت دیدار رهبرانقلاب از مهمترین روزهای نمایندگی به خصوص برای رئیس مجلس است چرا که باید گزارش عملکرد مجلس یازدهم در آستانه ورود به سال چهارم را در محضر رهبرانقلاب قرائت کند. از این رو در ادامه به مناسبت دیدار دوباره نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب به تشریح متن سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی می پردازیم.

قالیباف که در ابتدای متن سخنان خود از آماج تخریب‌های گسترده علیه این مجلس خبر داده بود به تشریح عملکرد مجلس پرداخت و آن ها را اقدامات بزرگی خطاب کرد که برخی از آنها، سال‌ها به زمین مانده بود و در این مجلس به سرانجام رسیدند. حال با وجود گذشت یکسال از سخنان رئیس مجلس به اقداماتی که ادعا شده است می پردازیم:

قالیباف در ابتدای سخنان خود راهبرد اصلی مجلس یازدهم را توجه به خنثی‌سازی تحریم‌ها با تمرکز بر تصویب قوانین و احکامی دانست که بتواند مشکلات ساختاری و مسائل عمومی مردم را به صورت اصولی حل کند و از آن به عنوان بسته «تحول در قوانین اقتصادی» نام برد. بسته تحول در قوانین اقتصادی و خنثی سازی تحریم هایی که به نظر بسیاری از مردم تنها به عنوان یک حرف معنی می شود تا یک عمل، چرا که نتیجه ملموسی تاکنون در سفره و مسائل عمومی و اقتصادی مردم نداشت و به عنوان مرحمی برای گشایش اقتصادی مردم دیده نشده است.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه مهمترین دغدغه مجلس یازدهم بوده است مدعی شد برای نیل به این مهم، تلاش زیادی صورت گرفته و نتایجی نیز حاصل شده است. ادعایی که نیاز نبود بعد از گذشت یکسال در این گزارش رد شود بلکه بعد از بیان آن توسط قالیباف، چند دقیقه بیشتر طول نکشید که در همان جلسه توسط رهبر انقلاب اسلامی رد شود.

رهبرانقلاب در خصوص اصلاح ساختار بودجه در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند: ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده که مخاطب این موضوع بیشتر دولت است اما در مجلس نیز نباید با افزایش هزینه‌ها بدون تعیین درآمدهای واقعی و قابل تحقق، به کسری بودجه که ام‌الخبائث مشکلات اقتصادی است، اضافه شود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در محضر رهبرانقلاب این مطلب را یادآور شد که مجلس یازدهم در حوزه معیشت، کار اصلی خود را در کنار اشتغال‌زایی، کنترل تورم می‌داند ادعایی که باید گفت بهترین شاهد آن برای عدم تحقق این است که اگر محقق شده بود رهبرانقلاب اسلامی امسال را سال مهار تورم نامگذاری نمی کردند.

در ادامه قالیباف نیز با اشاره به طرح شفافیت قوای سه گانه، این قانون را از دغدغه‌های قدیمی بسیاری از دلسوزان دانست  که در صورت نهایی شدن، می‌توان آن را نقطه عطفی در مبارزه ساختاری با فساد به حساب آورد. طرحی که با گذشت یکسال در رفت و برگشت های مختلف بین شورای نگهبان و مجلس در پایان با پافشاری های زیاد مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا هنوز که هنوز است تکلیف شفافیت مشخص نباشد. طرحی که از آن تنها یک اقدام داوطلبانه یعنی شفافیت آرای تعدادی از نمایندگان به جای مانده که همان سامانه نیز دیر به دیر بروزرسانی می شود.

قالیباف در ادامه تصویب قانون رتبه بندی معلمان و تأمین نیازهای مالی همسان‌سازی بازنشستگان را از مواردی نام برد که مجلس به دیگر مسائل مهم اجتماعی نیز ورود جدی داشته است. قانون رتبه بندی معلمانی که یک لایحه بوده و توسط دولت ارائه شده بود و همسان سازی حقوق بازنشستگانی که هنوز بعنوان آرزویی بر دل بازنشستگان مانده است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حوزه قانون گذاری برای فضای مجازی نیز عموم نمایندگان مجلس، تصویب یک قانون حکیمانه و مردمی را وظیفه خود می‌دانند با اشاره به تدبیر رهبرانقلاب که شورای عالی فضای مجازی نقطه کانونی متمرکز برای سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در این عرصه باشد در محضر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در تعامل با آن شورا، قاعده‌گذاری مورد نیاز به تصویب رسید وعده داد که در مواردی که تصویب قانون ضرورت دارد، مجلس، قانون لازم را در آینده بسیار نزدیک به تصویب خواهد رساند.

وعده ای که نه بعنوان وعده انتخاباتی به مردم بلکه به عنوان یک وعده و قول در محضر رهبرانقلاب اسلامی مطرح شد اما با گذشت یکسال از آن وعده آینده بسیار نزدیک علاوه بر اینکه هنوز که هنوز است عملی نشده است بلکه نزدیکان و دستیار برجامی وی بعنوان زبان منفصل و معتمدین قالیباف تلاش می کنند تا رئیس مجلس را کاملا مخالف قانونگذاری در حوزه فضای مجازی نشان دهند. وعده ای که خلف آن کاملا قابل تامل است و باید دید چند روز دیگر در محضر رهبر انقلاب چه توضیحی برای این خلف وعده دارد.

قالیباف در ادامه به قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد مدعی شد با این قانون، امکان سرمایه گذاری مردمی را در کنار حمایت‌های دولتی برای تولید انبوه مسکن ایجاد کرده و نیازهای قانونی برنامه دولت سیزدهم برای تولید چند میلیون مسکن را برطرف کرده است. اما در حالی از برطرف کردن نیازهای قانونی برای تولید چند میلیون مسکن خبرداده بود که امروزه با ورود به فصل نقل و انتقالات مستاجران بسیاری از مردم حتی در شهرهای کوچک هم مشکلات زیادی برای گرانی اجاره بهای مسکن خود دارند. قالیباف حتی در حالی از برطرف کردن مشکلات جهش تولید مسکن سخن می گوید که طرح دوفوریتی ساماندهی بازار مسکن که کلیات آن نیز تصویب شده است را با گذشت یکسال از آن وارد دستور هفتگی مجلس و طرح در صحن علنی برای تصویب نهایی نکرده تا با ورود دوباره مردم به تابستان همچنان با مشکل بزرگی مانند مسکن رو به رو باشند.

علاوه بر طرح دوفوریتی ساماندهی بازار مسکن طرح های دیگری نیز وجود دارند که با عدم شفافیت در جلسات هیئت رئیسه مجلس مشخص نیست که اولویت بندی ها برای مطرح کردن موضوعات مختلف در صحن علنی مجلس به چه صورتی است که حتی طرح های دوفوریتی نیز با گذشت یکسال از تصویب کلیات آن هنوز در مجلس مطرح نشدند.

میتوان از لایحه و طرح هایی مانند اصلاح ماده (100) قانون شهرداری ها، طرح ساماندهی نظارتی بر دانشگاه آزاد، طرح ممنوعیت خروج مسئولین پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی، لایحه اصلاح تبصره(1) ماده (2) قانون حمایت از استادکاران و فعالان صنایع دستی، طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی و ... نام برد که باوجود اینکه جز دستور هفتگی مجلس اعلام می‌شوند اما با عدم مطرح کردن آن ها در صحن مجلس هنوز تعیین تکلیف و نهایی نشدند.

قالیباف در ادامه سخنرانی خود در محضر رهبرانقلاب مدعی شد مسائلی که مجلس یازدهم آن را با جدیت دنبال کرد اولویت بخشی به مناطق محروم بود و با اشاره به نظارت‌های میدانی خود و نمایندگان مجلس آن را مقدمه‌ای دانست که نشان دهد مجلس در حل این مشکل، جدی است. در خصوص باید پرسید سفرهای میدانی رئیس مجلس علاوه بر خروجی عکس های آنچنانی آیا مصوبه دیگری هم داشت؟ مصوبات و دستاوردهای سفرهای رئیس مجلس به مناطق محروم و پیگیری آن ها اعلام شد؟ بسیار خوب بود اگر مصوبات و پیگیری های سفرهای ایشان در رسانه ها منتشر شود تا همگان از دستاوردهای سفرهای رئیس مجلس به استان های مختلف آگاه شوند.

از طرفی باید گفت بهتر است که جریان قالیباف به جای اینکه به دنبال اعتبار بخشی به خود به عنوان زبان منفصل یا معتمد وی در روزنامه های زنجیره‌ای باشند کارنامه فردی رئیس مجلس را در این روزنامه ها منتشر کنند که دستاوردهای فردی جناب قالیباف در طول سه سال گذشته بعنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چه بوده است؟ کدام طرح یا موضوع را محمدباقر قالیباف در مجلس دنبال کرده است که امروز به سرانجام رسیده و باعث رفع مشکل مردم شده است.

قالیباف که در چند روز آینده برای سومین بار در پایان سال سوم مجلس یازدهم به عنوان رئیس مجلس قرار است گزارش دیگری در محضر رهبر انقلاب ارائه دهد آیا به مواردی همچون موارد مطرح شده در این گزارش واقف است؟ آیا نگاه قالیباف به سخنرانی و ارائه گزارش عملکرد مجلس در محضر رهبرانقلاب اسلامی صرفا بیان یک متن سخنرانی از قبل نوشته شده است که به همان چند دقیقه ای که مطرح می شود ربط دارد یا باید این سخنان دنبال شوند تا در سال های بعد گزارشی از عملی شدن آن ها نیز ارائه شود؟

آیا قالیباف امسال برای طرح هایی مانند شفافیت قوای سه گانه، مهار تورم، قانونگذاری فضای مجازی، اصلاح ساختار بودجه، ساماندهی بازار مسکن، تأمین نیازهای مالی همسان‌سازی بازنشستگان و... که بر زمین مانده و با گذشت یکسال از سخنرانی وی در محضر رهبر انقلاب نهایی و تعیین تکلیف نشدند توضیحی دارد؟

اما بی شک نباید اقدامات مثبتی که این مجلس انجام داده است را نادیده گرفت. اقداماتی همچون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، افزایش حقوق سربازی و ..و از جمله کارهای مثبتی است که توسط نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

اما اینکه قالیباف در دیدار چندروز دیگر چه توضیحاتی درباره وعده های خود خواهد داد تنها می توان نشست و چند روز دیگر در دیدار دوباره نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب دید که چه مواردی مطرح می شود.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تشکیل ستاد تحلیف رئیس جمهور با حضور قالیباف
نقش کلیدی بانوان در «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی»
تأکید آیت الله سیستانی بر حفظ نظافت در زیارت اربعین ۱۴۰۳
ثبت اعتراض به نتیجه آزمون استخدامی ایثارگران تا پایان امروز
شکست بسکتبال ژاپن مقابل قهرمان جهان
نتایج ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top